Потребителски вход

24.07.2006 22:48 - Солун, Метеора и Охрид с Бохемия - опит за пътепис +снимки
Автор: geo Категория: Туризъм
Прочетен: 25738 Коментари: 4 Гласове:

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Тръгване - 20.07 07:00, пл. Ал. Невски, София
Седяхме 10 човека в студа повече от 30 мин. чакайки автобуса. В последствие се оказа, че той е именно онзи беличък автобус с червен надпис "Марвъл Турс", който през цялото време седеше зад ъгъла. Апчих!

(Автобусите на Бохемия били само 6, от които 4 с надпис "Бохемия", останалите били взимани под наем от други превозвачи)

Натъпкахме се вътре и ето ти първото неприятно впечатление. Седалките. Бяха твърде малки и с твърде малко място за краката. Аз, дето съм сравнително компактен ми беше тесничко, не ми се мисли за останалите. Честно казано очаквах по-нов автобус, с по-широки седалки и повече място, все пак ни чакаше доста път, а на връщане и нощен преход.

След 15-ина минути последва следващата изненада - WC - не. Т.е. има, но по-добре да не се ползва, защото се запушвала и почвало да мирише... И "Даже и циганите вече се мръщят и не щат да ги чистят тоалетните" - екскурзовода. Ще спираме когато и където на някой му се приходи по нужда...

Е, преглътнах с лека усмивка при сервирането на тези обстоятелства, заредих се с оптимизъм и реших, че или няма да ги забележим, или ще ни изиграят най-гадния възможен номер. Ако се съмнявате в изхода - Закони на Мърфи.

Докато стигнем границата екскурзводота беше успял да ни посочи и опише подробно всяка бърчинка, хълмче, планина или река, покрай която минавахме. Като изключим това, че половината неща ги знаех от у-ще и обща култура, а останалата половина ми бяха напълно ненужни, всичко беше ок.

На самата граница се забавихме 2 часа от българската страна и още час и нещо от гръцката. Екскурзовода каза, че никога не се били бавили толкова, че сега ще трябва да ни намали от програмата за Солун и въобще кофти тръпката продължава с пълна пара. Докато киснех, разбира се, не се сдържах да направя 2-3 снимки.

След това непредвидено забавяне най-сетне влязохме в Гърция. Първото нещо, което ми направи впечатление бяха вятърните генератори на електричество:

Зарадвах им се на хората, че на тези хълмчета са ги накачили толкова, а и се сетих, че ние нито до Сливен, нито на другите 1-2 подходящи места си нямаме (в Сливен има точно 3 (три), но май са частни).

Още с първите няколко километра ми стана ясно, че се намирам в европейска държава. Най-елементарното - пътя - беше перфектен. Маркировка - отлична, асфалт - отличен, знаци и светоотразители - повече от отлично. На някои места от пътя, където поради ремонт имаше стеснения бяха сложил по един знак на линеен метър то пътя, сигурно по 40-50 знака изразходваха за всяко елементарно свиване на платното.

Следващото нещо, което ми направи приятно впечатление бяха селцата, покрай които минавахме - бяло-червени, ама наистина БЯЛО с червени покриви - радост за окото. Просто изглеждаха чисти и приятни, а не като повечето наши селски къщи - неизмазани или пък с безлична сива боя. Като добавите и красивите и свежи градинки и дръвчета пред всяка къща - е съжалявам, но повече ми харесаха от нашите неугледни села.

Направи ми впечатление също, че на покрива на всяка къща имаше слънчеви колектори за затопляне на вода. Не знам дали заради икономия или просто от нужда са ги сложили, но смятам, че и в двата случая е практично и икономично. Такива имаше и по-нататък в градовете.

Другото нещо, което ме изненада изключително положително бяха билбордовете. По-точно тяхното отсъствие покрай пътя. През цялото време покрай главни и по-малки пътища видях всичко на всичко 20-ина билборда, при това повечето групирани на групи от по 2-3. И всички бяха на поне 50 метра настрани от пътя, някои и повече. За сметка на това бяха двойно по-големи от нашите, но какво от това? По магистрала Тракия ми писва от билбордовете на всеки 200м. още в началото.

А и трябва да се обърне внимание на съдържанието им - най-често само името/логото на фирмата. Нищо повече. Единствено ефект засилване на марката. Не като нашите и*иоти, които на магистралата, където всички прелитат със 120, слагат билбордове със сума ти детайли, картинки и послания, че и намират място за телефони за контакт, адреси на офиси и др., изписани със ситен шрифт някъде долу. Това горното се отнася за 95% от билбордовете в БГ, по мои лични наблюдения.

Солун

Солун ми хареса заради средизимноморската си архитектура, чистотата по улиците, палмите и добре оформените градинки. Иначе доста пренаселено, доста коли и горе-долу толкова мотоциклети и мотопеди.

Видяхме редица паметници, стари сгради, Бялата кула (която вече не е бяла), Солунската митница (или "мечтата на Бай Ганю", както я нарече местната екскурзоводка) цитаделата на най-високия хълм от града.

Времето беше страхотно, града като цяло ми хареса, макар че го видях за съвсем малко. Ето и снимките, които успях да направя за няколкото часа престой в Солун.

Специално внимание искам да ви обърна на църквата Св. Димитър в града. Тя веднага се нареди в топ 3 на най-хубавите църкви, в които съм влизал. Все още не съм сигурен на кое място да я поставя. Архитектурата е тип раннохристиянска базилика - без куполи, с равен покрив и нисък олтар, който веднага ме грабна. Отвътре е бяла, светлината от прозорците - жълта и цялостното усещане е за супер приятно място. Снимките от църквата, както и от гроба на св. Димитър са в същия албум, към който са и линковете по-горе.

Каламбака

Така се нарича китното малко градче, в което трябваше да нощуваме същата нощ. Добрахме се до него чак в 11 и нещо вечерта. Настаниха ни в приятно хотелче, стаите с ново обзавеждане, свежи и чисти... с две думи ок. Не можахме обаче да пропуснем разходката из градчето. Още докато минавахме с автобуса видяхме, че половината магазини работят, а хората са по улиците, въпреки късния час. И наистина така беше - фонтаните и магазините работеха, хората си седяха по кафенетата и баровете и купона си течеше.

Града се намира точно под скалите Метеора - целта ни за следващия ден. Скалите са осветени през цялата нощ и се виждат отдалече. Внушителни са. Огромни отвесни скални стени. Всъщност вижте ги сами:

Още снимки от Метеора

Докато разглеждате снимките от линка горе, аз да продължа. На следващия ден след ранна закуска потеглихме нагоре. Да, именно нагоре, тръгнахме да катерим тези скали, на които се удивлявахме предишната нощ. Пътем направих още снимки, но най-красиво беше горе - при манастирите. Просто невероятни изглеждат тези отвесни чукари, изваяни сякаш от някой скулптор. Наистина едно чудесно място да се отдадеш в служба на бога.

От 38-те манастира, съществували на тези скали днес има само 6, а ние посетихме 2 - един женски и един мъжки (не, в женския наистина нямаше какво да се види, за разлика от Солун - доста красиви гъркини прихванах с радара).

Наистина са неописуеми чувствата, които предизвиква гледката на тези скали и кацналите на тях манастири. Това е мястото, където най-слабо съм успял да предам усещането си чрез снимките (според мен). Затова ето и линк към албум на един друг поглед върху Метеора - http://www.snimka.bg/album.php?album_id=37940 . Може би двата общо ще създадат една по-пълна представа за величието на това място.

Костур

Не разбрах защо този малък град беше включен в програмата. Нямаше нищо забележително, освен езерото, на което се намира града и по-конкретно неговите обитатели - патици, лебеди и още патици...

Охрид

Най-напред малко за Македония. Съща България, по отношение на пътища, мръсотия, уредба, сгради, архитектура... откъдето и да го погледнеш. Даже малко по-зле е.

А в Охрид съм бил и преди, преди около 5 години. Сега ми се стори дори по-хубав, верятно заради няколкото бонуса този път. Екскурзовода ни нави на разходки с лодка из езерото. Направихме 2 рейда, при които се откриваше страхотна гледка към бреговете на езерото и конкретно към Охрид. Много красиво (няма снимки, свърши ми паметта). Единствено ме беше яд за снимките - изтрих няколко от по-старите, но пак нямаше много място. В края имах във фотоапарата 155 5 мегапикселови снимки и никакво празно място, за първи път, откакто го имам. Все пак ето няколкото снимки от Охрид, които направих.

На лодките се забавлявах като дете. С цамбурната една ръка във водата се опитвах да спра лодката, или пръсках съседите. Даже я опитах. Водата. Най-чистата в света след тази на Байкал. Е, поне на вкус не е нищо особено :-)

Казах си отново "здрасти" с пауните в Св. Наум. Обиколихме сергиите с изделия от охридски бисер, за да си накупи женската част украшения. След това направихме една хубава разходка с гребна лодка нагоре по теченито на едни от по-големите извори в околността. Видях водна змия, храних патици и риби с хляб и...

Май съм твърде уморен, за да продължа да разказвам вече, но ще пробвам, че финалната епопея не е за изпускане. Тръгнахме от Охрид в 9 часа вечерта. Останах си с топли чувства към този български град (сега "Македонски"). По пътя зе разразиха с пълна сила проблемите с тоалетната на автобуса в следствие на 4 часовия преход без спиране. Спряхме, но и то не беше за добро. Както се установи чак на самата граница, една жена си забравила там чантата. С нея и задграничния паспорт и вс. останало.

Оставихме я в Македония накрая. С 50 евро джобни и обещание от митничарите да я качат на първия автобус в тази посока. Звъняха и в бензиностанцията, в която спряхме, но май от там не можаха да съдействат. Дано си е намерила чантата, иначе - до Скопие за пасаван. Неприятно. Още по-неприятна беше реакцията на останалите пътници. Вярно е, че всички бяхме изтощени и изнервени, но... Хайде да не предавам гадостите, които се изсипаха по адрес на госпожата, можете да си представите и сами.

Толкоз за моето малко бягство от реалността. Ако ви е харесало - пробвай те и вие, но по-добре със собствен автомобил и сериозни количеста кеш във вас. Така ще ви хареса дори повече.

Тагове:   Метеора,   солун,   охрид,   опит,   пътепис,

Гласувай:

Следващ постинг
Предишен постинг

1. geo - Всъщност
24.07.2006 22:58
не знам дали стана ясно от всичкото това горе, че съм доволен от екскурзията и че аз лично си изкарах почти чудесно. Но ми се искаше все пак автобус, в който да мога да спя и WC, която да мога да ползвам и в движение. И също така да имаше поне по още един ден във всеки от градовете. Та поради тези причини препоръчвам кола, иначе екскурзоводите - местните, а и общия - бяха на ниво и ни разведоха из интересни обекти.
2. анонимен - гео
25.07.2006 11:19
Ти си добро блгарче. Не издржа а да не напишеш за Охрид дека е болгарски град. Кога бил болгарски, пред 1000 години? Па пред повеќе од 2.000г. Александар Македонски го освоил половина (тогашен) свет. Дали Александрија и сите освоени градови се Македонски?
цитирай
3. анонимен - Mnogo mi be priatno da procheta m...
03.08.2006 22:59
Mnogo mi be priatno da procheta materiala ti.Napisan e uvlekatelno a ideata da prilojish snimki e strahotna.Na makedoneca ne mu obrashtai vnimanie-garcite mnogo dobre im kazvat na segashnite t.nar."makedonci" che sa balgari.Te niamat obshto s drevnite makedonci koito sa bili ot grackite plemena.Diado mi e ot tazi chast na makedonia koiato v momenta e gracka.Toi si e balgarin...No kakto i da e-tozi vapros sazdava vinagi sporove.Edin Bog znae istinata.Ako imash vazmojnost otidi na Prespanskite ezera-az sam hodila v Grackata im chast.Prirodata e mnogo krasiva.Kazvat che na ostrovcheto Ail koeto e v ezeroto e groba na car Samuil.Tam v selcata vse oshte upotrebiavat osven grackia i balgarski(makedonski)ezik.Kakto shtesh go narechi.Ima simpatichni malki restorantcheta kadeto mojesh da hapnesh gigantski bob i riba.Mojesh da napravish kratka razhodka s lodka koiato obache shte ti izleze soleno-20 evro..Grackite ostrovi sashto sa mnogo priatni.Ako spish v karavana na kamping struva 10 evro na chovek i usloviata sa dosta dobri.Nai-krasivoto miasto v koeto sam hodila obache si ostava South Afrika.Dori mnogohvalenata Avstria ne moje da se sravni s neia.E,tova e moe mnenie-vkus priatel niama kazva naroda.Na men v evropeiskite strani ne mi dopadat tesnite ulici...Arhitekturata v South Afrika e raznoobrazna-vseki si stroi kakto mu hrumne.Edni si praviat zamaci,drugi niski razchupeni kashti.Nai-interesno mi be da vidia dom v stila na "semeistvo Meizga"ako si gledal tova animacionno filmche.Postroikata prilicha na gaba.V centara na golemite gradove ima gramadni sgradi v amerikanski stil-t.e.mnogo visoki no krasotata e v kvartalite kadeto jiveiat belite hora.Mejduvprochem Soueto-nai-izvestnia negarski kvartal savsem ne e tova koeto pokazvat po televiziata.Tam ima simpatichni malki kasti(za tam malka e kashta s 3-4 stai)No ima i takiva koito sviknali da jiveiat na kolibi v darjavite ot koito idvat(te sa emigranti obiknoveno ot bednite Afrikanski darjavi) ne iskat da se razdeliat sas poznatia im mizeren nachin na jivot.Inache darjavata na chernite im dava vazmojnost za bezplatna kashta s uslovieto da si plashtat toka i vodata(pone taka be po vremeto kogato az biah tam)-;mnogo ot toz vid naselenie ne jelaiat da se nauchi che toka i vodata ne sa bezplatni... A kakvi krasivi gradini ima tam...takiva ima samo v Holandia(ne sam hodila v Holandia,no sam gledala predavania po televiziata).Horata koito sa sazdali darjavata sa predimno holandci.Tam sashtestvuva edinstvenia praktikuvasht se izkustveno sazdaden ezik koito vsashnost e smesica ot holandski,nemski i malko angliiski.Ima 11 oficialni ezika,no angliiski znaiat pochti vsichki.Mnogo e valnuvashto da posetish rezervat.Dokato obikaliash bavno s kolata po prashnia zemen pat moje da ti se izprechi niakoi jiraf,varviasht spokoino po sashtia pat.Tozi koito na nas ni preprechi patia be mnogo visok-imah chuvstvo che kolata moje da mu mine mejdu krakata.Sigurno be majki.Tam nauchih che kogato slona si razperi ushite stava opasno-znachi e iadosan(pone taka mi kazaha mestni hora,koito ni razvejdaha iz rezervata.)Imashe i dosta drugi nezabravimi vpechatlenia za koito ako pisha shte mi otneme tvarde mnogo vreme.Malko hora mogat da si pozvoliat da posetiat tazi darjava zatova se postarah da opisha niakoi ot zabelejitelnite neshta.Az ne biah na ekskurzia tam a na gurbet no se radvam che mojah da otida i po-daleche ot Evropa.V USA vseki hodi i na men specialno daje vaobshte ne mi se hodi tam.Sega ako niakoga imam vazmojnost bih otishla v New Zeland.Podariha na semeistvoto mi kalendar s izgledi ot tam-mnogo e krasivo( na snimkite taka izglejda a na jivo ne znam). Pojelavam ti Bog da te blagoslovi!
4. saso11 - Информацията е доста изчерпателна
10.08.2006 14:59
И аз искам да отида до там. Този твой разказ е добре дошъл. Хубаво е човек да знае какво го очаква.Малко ме притеснява това с трудностите с автобуса, но пък сега ще съм подготвен. Нагледния материал е прекрасн. И аз ще си взема фотоапарата за снимки.Дано се сетя да изпразня паметта му. Не знам с колата колко ще излезе.Сигурно ще е доста по- скъпо, но пък си заслужава. Мисля си, че всеки който пътува по тази дестинация може да прибави снимките си към твоите и ще се получи едно "снимково пътуване"....Все пак тръпката е друга на живо пътешествие. Благодаrq ти и чао за сега. Saso11