Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.09 13:19 - Какво е Тай чи (Тайдзицюан) и как да тренираме ефективно
Автор: geo Категория: Спорт   
Прочетен: 3194 Коментари: 1 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Изминаха 6 години откакто започнах да тренирам Тайдзицюан (Тайчи), 5 години след като написах първия си пост по темата: Тай чи – медитация в движение и 2.5 години от неприятната и неочаквана раздяла с Чън Сяоуан Тайдзицюан Асоциация и бившия ми учител Светослав Сомов. Реших, че е време да напиша нов пост, в който да споделя докъде съм стигнал и погледа ми към Тай Чи вече от дистанцията на години практика.

Какво е Тай Чи?

Тай Чи, наричано по-коректно Тайдзицюан или Тайчичуан е бойно изкуство, съставено чрез синтез на различни бойни системи от китайския генерал Чън Вантин след 1580 година.

Тайдзицюан е завършена бойна система с похвати и методи за удари с всички части на тялото: ходила, колене, юмруци, отворени ръце, лакти, дори рамо, нещо рядко срещано в други системи. Има голям набор техники за контрол на опонента (ключове), подсечки, удари с отскок и т.н.. Включени са и техники от борбата. Няма техники за работа на земя, но има техники за избягване на събаряне или хвърляне - видео демонстрация (на бойното поле или в уличен бой последното нещо, което искате е да се въргаляте по земята). Тренира се посредством форми и практика по двойки. За да добиете представа за формите можете да видите тези видеа: няколко отлични клипа, Уан Хайдзюн, Чън Чао, Чън Чао 2, Чън Бин 1, Чън Бин 2, Чън Дзъцян, Чън Джънлей, Чън Сяоуан.

Освен техники с голи ръце, тайчи включва и боравене с най-различни традиционни оръжия: прав меч (джиан), широка сабя (дао), копие, дълъг прът (ок 3м.), два меча, две саби, алебарда (гуан дао) и др. Примерни видео клипове: Форма с меч, Форма с меч 2, Форма с две саби.

Тайдзицюан остава семейно изкуство на фамилия Чън и село Чъндзягоу, провинция Хънан, до началото на 19-ти век, когато Ян Лучан получава обучение в селото, след което пренася изкуството в императорския двор в Пекин (Бейджин) и то придобива по-широка популярност, но във форма доста по-различна от първоначалната: най-ярко изявените бойни аспекти са премахнати или омекотени, някои форми са променени или отсъстват изцяло и т.н..

Днес има много хора, практикуващи Ян стил тайдзицюан като тип физически упражнения, но също така и практикуващи Чън стил и други стилове като бойна система. Чън стил набира все по-голяма популярност последните десетилетия след като майстори като Чън Сяоуан, Чън Сяосин, Чън Джънлей, Уан Сиан, Фън Дзъцян, Чън Бин, Чън Дзъцян и други заснемат различни видео материали, провеждат семинари по света и приемат ученици от цял свят в школите си в Китай и навън.

Тайдзицюан съществува и като състезателен спорт: спортно ушу, който обикновено има малко общо с бойното изкуство, но пък доста хора го намират за красив за гледане. Има и състезания, при които се оценява самостоятелното изпълнение на различни форми.

Състезателна форма, при която се тестват "заземяването" и елементите на борба в тайчи са т.нар. състезания по бутащи ръце: клип 1, клип 2, клип 3. Състезанията по санда също са традиционно място за тестване на тай-чи чуан умения, като те са нещо като смесица от кик-бокс и борба (разрешени са удари с крак и ръка, вкл. по главата, подсечки, въртящи ритници, ниски ритници, хвърляне, държане на крака на опонента докато се изпълняват ударни техники). За илюстрация може да видите този клип и този клип.

Предимства на бойната система Тайдзицюан

За разлика от други системи при тайчи се набляга изключително на правилната до милиметър постановка на тялото във всеки момент от всяко движение. Тази правилна постановка се изгражда с многократни бавни повторения на форми, представляващи сбор от движения, повечето от които имат повече от едно бойно приложение.

Поставя се изключителен фокус върху "заземяването" на тялото чрез свалянето на центъра на тежестта. В същото време чрез правилната постановка се позволява отпускане на горната част на тялото, което освобождава движенията и ги прави бързи, плавни и мощни. Резултатът е отличен контрол над собствения баланс и оттам над баланса на противника, както и бързи удари доставящи сериозна сила без излишен разход на енергия, нещо, впечатляващо дори за многократния UFC шампионАндерсън Силва (видео).

От гледна точка на цялостното здраве тайчи е щадящо, тъй като при правилни тренировки имате ниска вероятност за травми. Тренировките укрепват изключително краката, спомагат за здравето на гръбначния стълб и изграждането на здраво ядро. Ако се тренират и оръжия ръцете и захвата също укрепват. Постига се и значително повишаване на гъвкавостта. Подобрява се цялостната физическа култура, себеусещане и обща физическа сетивност. Има и известни ползи за сърдечната система и кръвообращението, нервната система, имунната система, но не е ясно доколко се дължат на конкретната практика или просто на нивото на физическа активност.

За разлика от други бойни изкуства може да се тренира (с минимални ограничения) и в доста напреднала възраст.

Горните наблюдения са от личната ми практика, подкрепени и от анекдотични свидетелства от други практикуващи. Научните изследвания върху здравните ефекти на тайчи са ограничени като информативност по ред причини, но ако се интересувате може да видите тези научни публикации, обобщаващи наличните към момента сведения: Тай Чи Чуан: Преглед на историята, здравните ползи и културната стойност (2014), Здравни ползи от традиционните китайски спортове и физическата активност при хора над 50 години: системен преглед на данните (2016) и Подробен преглед на здравните ползи от Чи Гун и Тай чи (2010).

Недостатъци на системата на тайчичуан

Някои от предимствата на системата са и нейни недостатъци, други проблеми пък са поради трансфера на информация от други култури и езици.

Първият недостатък е относително бавния прогрес към практически приложения и бойни ползи. Поради това за търсещите бързи резултати от гледна точка на това да могат да се бият под някаква форма има по-подходящи системи като класически бокс, кик-бокс, муай тай и др. Многократното бавно повторение на едни и същи движения и внасяне на малки корекции всеки път не е за всеки. Ако човек е упорит се възпитава дисциплина и умението да не се отказваш при липса на видим прогрес или дори при временен регрес, примерно след пауза в тренировките по една или друга причина.

Отлагането на приложенията е особено трудно за по-младите (като мен): някои приложения трябва да се показват, за да се разбере смисъла на това, което се прави, но пък и трябва да се внимава да не се превърнат във фокус и да се забрави, че формата е метод за тренировка и не трябва да се набляга на конкретни приложения при изпълнението ѝ. Този баланс е труден за постигане.

Една сериозна трудност идва от езиковата бариера между майсторите на изкуството - почти всички китайци, и практикуващите на запад, за които работен език би бил английския. Много думи се превеждат трудно или непълно.

Примерно централен термин е "фан сонг", което обикновено се превежда като отпускане, но също така значи събиране и поддържане на структура. Когато кажеш на западен човек да се отпусне, той се отпуска "като дроб". Когато кажеш на китаец "фан сонг" той разбира, че това е събиране в структура и отпускане в рамките на структурата.

Също така концепцията за "пън" е да можеш да отразяваш сила, т.е. да противостоиш на сила. Това обаче не значи да си стегнат и твърд, което е най-естествената реакция и разбиране, когато кажеш на някого да е готов да противостои.

Друг пример за езиковата бариера е настояването, че всяко движение трябва да става "естествено", "натурално". Когато кажеш това, човек си мисли, че това е пътят на най-малкото съпротивление, че значи да го направи както му идва, както му е удобно на тялото. Но всъщност значението е, че след като си в правилната структура - нещо, което не е никак естествено за никого и изисква години за да се постигне, движенията следва да се изпълняват по най-прекия и естествен начин. Реално "естествен" значи почти обратното на това, което разбира начинаещия практикуващ.

Често-срещани митове за тай чи

1. Тай чи е за стари хора

Да, тайдзицюан може да се практикува и от възрастни хора, с някои ограничения предвид измененията с възрастта и индивидуалните особености. Обаче тайчи далеч не е измислено за хора на възраст и най-добрата възраст за започване е 8-10 години.

2. Тай чи е лесно физически

Може да си мислите, че сте страхотен атлет и наистина да сте такъв. Независимо от това физическите изисквания за правилна практика на тайдзицюан са брутални и ще сломят всеки, който не е практикувал, независимо от предишната физическа подготовка. Натоварванията са по-особени от тези при всеки друг спорт, а бавните изпълнения никак не са по-лесни от бързите.

3. Тайдзицюан може да се научи от видео клипове и/или книги

Не, не може. Първо, няма да можете да повторите движенията едно към едно. Второ, дори да успеете да докарате външния изглед вътрешните усещания, баланс и сила ще липсват. За добър прогрес ви трябва добър учител, редовни разяснения и редовни корекции на позициите. Видео клиповете и книгите са добри помощни материали, но не стават за основен източник (има и много клипове и книги с подвеждащо съдържание!).

Как да тренираме тайдзицюан?

Преди да кажа какво мисля по този въпрос искам да кажа, че мнението ми е на практикуващ само от шест години. Да, за тези шест години са ми преподавали трима от най-добрите в България, бил съм на множество семинари с майстори като Чън Сяоуан, Ян Зилберсторф, Чън Индзюн, Чън Бин, Чън Дзъцян, Уан Хайдзюн, Чън Сяосин (в хронологичен ред). Тренирал съм и в школа и сам (около 7-8 месеца), но никога с интензитет на професионален спортист - тайдзицюан не ми е основното занимание.

На семинар с Чън Сяосин, Любляна 2018:

image

Владея четирите основни форми с голи ръце и формата с прав меч. Ако искате да добиете директна представа за нивото ми, може да видите видео клиповете отдолу (най-добре да ги гледате на пълен екран: кликвате на логото на YouTube долу вдясно и ще отворите клипа в нов прозорец). На тях изпълнявам форма с прав меч, формата Лао Дзя Пао Чуй (втора форма стар стил) и формата Син Дзя И Лу (първа форма нов стил). И нетренираното око ще забележи, че съм далеч от нивото на майстор, но казвам нещата както ги виждам сега, нито повече, нито по-малко.

На първо място е добре да си дадете сметка с каква цел започвате да тренирате. Аз започнах, защото имах нужда от спорт, харесаха ми уникалните движения и бях изкушен и от медитативната страна на нещата. С времето, относително бързо, открих бойната страна на нещата и сега тренирам повече заради това, отколкото заради здравните и медитативните аспекти.

На второ място трябва да си намерите учител, когото харесвате като човек и като стил на преподаване да отговаря на това, което търсите. Трябва да е готов да споделя, да ви коригира и да ви подтиква да напредвате. Едно от най-важните неща за вашия учител е неговия учител и учителя на неговия учител. Проучете ги, вижте клипове, прочетете какво са писали и говорили, какви са като хора.

Например, мой учител от почти две години в клуб Черен Дракон е Владимир Андреев, като получавам напътствия и от Петър Драгоев, друг инструктор в школата. Техен учител е Уан Хай-Дзюн, който пък е ученик на Чън Джънлей.

Също така вижте техните ученици: колко са, на какво ниво са, какви амбиции имат. За българските учители това лесно може да стане с няколко посещения на школата на място, а за международните ще трябва да потърсите. Човек може да е отличен майстор, но да е слаб учител.

На трето място, много важно е да имате възможност за посещение на семинари с международни майстори. Например, на моя клуб два пъти в годината гостува Уан Хай-Дзюн. Доста от майсторите изнасят семинари в Европа: ако можете да пътувате е добре да видите и други учители. Аз съм научил по нещо фундаментално от всеки семинар, на който съм бил. От всеки семинар си тръгвам с една идея по-добро ниво. Това ще ви помогне да изберете и кой стил и кой майстор предпочитате да следвате.

На четвърто място: постоянство, упорство, мисъл. Без солидни самостоятелни тренировки и поддържане на относително здравословен режим на живот няма да имате прогрес. Освен ако школата, която посещавате няма тренировки всеки ден, ще трябва да тренирате и самостоятелно. Много е важно също така всяка тренировка да е изпълнена с пределна концентрация върху движенията и мисъл за коректността и смисъла на позициите. Многото повторения без влагане на идея в тях са полезни само доколкото ще ви позволят да поддържате физическа форма.

Ако не се потите, докато тренирате, значи не тренирате. Ако сте тренирали правилно бедрата ви ще са изтощени и натоварени, докато останалата част от тялото трябва да усеща най-много лека умора.

На пето място: фокусирайте се върху структурата: прав и вертикален гръб, отворени тазобедрени стави, прибран гръден кош, закръглени ръце и крака, изправена глава. Трябва да се усеща солидност в краката, плътност в тялото и лекота в ръцете. Не бързайте с приложенията, със силни удари и бързи изпълнения, нито с прекалено ниски позиции. Без добра структура те почти нямат смисъл. При правилна структура ударите и т.н. стават много лесни и естествени. Няма смисъл също така да се правят бързи изпълнения на формата докато не можете да изпълните с енергия всяка секунда от нея при много бавно изпълнение.

Препоръчани книги, видео клипове и т.н.

От гледна точка на книги мога да препоръчам като подходяща за средно ниво практикуващи и донякъде за начинаещи книгата на Давидин Сим и Дейвид Гафни: Chen Taijichuan: Masters & Methods, в която са събрани интервюта и изказвания на най-важните съвременни майстори по тайдзицюан. Налична е в Amazon.

image

Книгата Chen Style Taijiquan Practical Method на Chen Zhonghua също има доста интересни неща. Разбира се, The Illustrated Canon of Chen Family Taijiquan е класиката, но определено не е за начинаещи и трудно се намира.

От гледна точка на клипове - онлайн има доста обучителни видеа на големите майстори, всички те са добри. От гледна точка на обяснение на теорията на тай чи Чън Джонгуа поне за мен е ненадминат поради подхода му с демонстриране на концепциите и превеждането им като за хора, неразбиращи китайски. Безплатни видео клипове има на Youtube канала PracticalMethod , а платени - на неговия сайт. Тази препоръка е с уговорката, че неговия стил е малко особен и го препоръчвам основно заради фундаменталните неща, по които като цяло е точен.

В заключение

Тай чи е една много добра система за развитие на бойни умения с голи ръце и традиционни оръжия, цялостна и дълбока физическа култура и поддържане на здравето. Вероятно не е за всеки поради някои особености на метода, но ползите от нея са уникални в много посоки, така че бих ви препоръчал да опитате, дори и отначало да не ви изглежда нещото за вас. За да усетите поне отчасти за какво става въпрос ви трябват поне 1-2 месеца тренировки. Ако сте начинаещ, с 1-2 посещения на дадена школа може да придобиете идея за начина на преподаване и атмосферата, но не и за тай чи като такова.








Гласувай:
4
0


Вълнообразно


1. geo - Тъй като Blog.bg е изключително яка платформа
21.09 14:11
ми махна всичките две дузини връзки, които сложих в поста. Очевидно дори и създателя на сайта (аз) вече ще трябва да се откаже да го ползва, защото Инвестор.БГ АД е решила да го съсипе тотално.

Връзките, които пуснах в поста, по ред:
http://geo.blog/lichni-dnevnici/2013/10/10/tai-chi-boino-izkustvo-i-meditaciia-v-dvijenie.1190431
http://geo.blog/lichni-dnevnici/2016/03/23/zashto-prikliuchvam-s-chyn-siaouan-taidziciuan-asociaciia-no.1439098
https://www.youtube/watch?v=b3Mlao2iHo0
https://www.youtube/channel/UC9Cq1HdrwlqZyWpkRsr8tDw/videos?disable_polymer=1
https://www.youtube/watch?v=389iO0K2yg4
https://www.youtube/watch?v=Kg3GGVMhNm8
https://www.youtube/watch?v=RDLrjmAYqk4
https://www.youtube/watch?v=t5XfVV94huw
https://www.youtube/watch?v=8GgNCYbzcdQ
https://www.youtube/watch?v=kQsj-od5Kr8
https://www.youtube/watch?v=jUzEjqJkaoc
https://www.youtube/watch?v=jUzEjqJkaoc
https://www.youtube/watch?v=0HOOTrao0Do
https://www.youtube/watch?v=lCEU6GLjSTo
https://www.youtube/watch?v=lCEU6GLjSTo
Ушу:
https://www.youtube/watch?v=wPjihiEd9Dc
Бутащи ръце:
https://www.youtube/watch?v=jZtEseWOi5o
https://www.youtube/watch?v=G-TPsB4O2HA
https://www.youtube/watch?v=YARBFzOZeys
Предпазване от хвърляне и събаряне, работа на земя
https://www.youtube/watch?v=qSoZGC1G6l4
https://www.youtube/watch?v=EsZirt03UXc
Андерсън Силва
https://www.youtube/watch?v=czwfh-A-j6M
Научни статии:
https://www.sciencedirect/science/article/pii/S2095254613000999
https://www.sciencedirect/science/article/pii/S2095254616300527
https://www.ncbi.nlm.nih/pmc/articles/PMC3085832/
Клуб Черен Дракон:
http://bg-wushu/
Уан Хай-Дзюн
http://www.wanghaijun/
PracticalMethod клипове:
https://www.youtube/user/Practicalmethod
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: geo
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2030333
Постинги: 190
Коментари: 766
Гласове: 1919